Behandeling
Algemene uitgangspunten bij de behandeling/begeleiding:
- Gebaseerd op een duidelijke probleemanalyse
- Afstemming tussen ouders-leerkracht-en externe begeleiding
- Taakgerichte aanpak; zoals automatiseren van kennis en procedures
- Maar ook leren leren en leren gebruik te maken van compensaties
- Aandacht voor motivatie en emotioneel welbevinden; vergroten van de motivatie zelf effectief en efficiënt te kunnen leren en problemen op te lossen (affectieve kant van het leren)
Vier belangrijke specifieke uitgangspunten voor de begeleiding:
- Systematische opbouw
- Zo klein mogelijke stappen
- Elke stap of regel voldoende lang inoefenen
- Medeverantwoordelijkheid geven aan leerling
Wij maken veelal gebruik van de volgende leerprincipes:
-
- Meta-cognitie: leerling inzicht geven in de problematiek, door er over te praten en oplossingsstrategieën aan te reiken of zelf laten ontdekken
- Strategische leren: Dit houdt in dat kinderen strategieën leren voor de planning, uitvoering en controle van leerprocessen zoals bijvoorbeeld ‘hoe schrijf ik de regelwoorden’; ‘hoe leer ik woorden’
- Betekenisvol leren: Aansluiten bij de interesse van het kind; aansluiten bij de leerstof op school
- Aansluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling
Een aantal behandelaars binnen het samenwerkingsverband zijn gecertificeerd met betrekking tot Connect lezen en Ralfi-lezen. Binnen het samenwerkingsverband wordt er ook veel aandacht gegeven aan de zogenaamde “voorschotbehandeling” , het versterken van de lees-en spellingvoorwaarden bij leerlingen van meestal groep twee.