Diagnostiek
Binnen Dyslexie Maastricht werken we volgens de richtlijnen van de Stichting Dyslexie
Nederland en volgens het protocol dyslexie diagnostiek en behandeling 2006.
Het diagnostisch onderzoek bestaat uit verschillende onderdelen:
- inwinnen van informatie
- onderzoek
- evaluatie
- rapportage
- informeren betrokken partijen
In totaal neemt dit onderzoek enkele dagdelen in beslag.
Voor een nieuwe aanmelding hebben we de volgende informatie nodig:
- basisgegevens leerling volgsysteem
- beschrijving lees- en spellingprobleem
- signalering lees- en spellingproblemen: datum, onderzoek
- (instrumentarium, criteria, resultaten), onderzoeker
- duur en inhoud extra begeleiding op school, begeleider
- resultaten extra begeleiding en beschrijving evaluatie
- instrumentarium
- vaststelling stagnatie met vermelding instrumentarium en normcriteria
- argumentatie voor ‘vermoedelijke dyslexie’
- vermelding en beschrijving eventuele andere leerstoornissen
- rapportage door bevoegd schoolfunctionaris
U kunt op onze site een formulier downloaden om de bovenstaande gegevens aan te leveren.
De anamnese vindt plaats in de vorm van een intake gesprek, en bevat de elementen:
- bespreking schoolanamnese
- informatie m.b.t. eventuele co-morbiditeit, leeromgeving, gezinssituatie
- regelmaat onderwijs (langdurige afwezigheid, schoolwisselingen)
- inventarisatie lees en/of spelling- en andere leerproblemen
- inventarisatie mogelijke alternatieve oorzaken lees-en spellingproblemen
- medisch, gedragsproblemen, andere ontwikkelingsproblematiek
- inschatting motivatie van zowel cliënt als die van ouders/begeleiders
- informatie betreffende moedertaal en meertaligheid
Het diagnostisch onderzoek wordt uitgevoerd met gestandaardiseerde en genormeerde meetinstrumenten. Deze instrumenten voldoen aan algemeen aanvaarde criteria voor psychodiagnostische tests.
Het diagnostisch onderzoek neemt minimaal 2 en maximaal 3 dagdelen in beslag:
- niveaubepaling lezen en spellen
- fonologische taalvaardigheden
- snel serieel benoemen
- verbale werkgeheugenvaardigheden
- algemene intelligentiebepaling
- sociaal-emotioneel welbevinden
In het diagnostisch proces zijn tenslotte vier stappen te onderscheiden:
1. Onderkennend onderzoek: is er sprake van ernstige lees- en spellingproblemen?
2. Verklarend onderzoek: zijn er aanwijzingen voor dyslexie?
3. Is er sprake van een typerend profiel? Hierbij wordt op drie factoren
gelet, elk met twee onderdelen:
- fonologische verwerking: accuratesse én snelheid
- teken-klankkoppeling: accuratesse én snelheid
- snel serieel benoemen: cijfers én letters
4. Zijn er mogelijke alternatieve verklaringen?
Op basis van de bevindingen worden behandelingsadviezen gegeven en kan eventueel
een dyslexie-verklaring afgegeven worden. Verdere informatie kunt u vinden op
de website van H&G Onderwijs.